Hieronder lees je meer over opgedane werkervaring en de opleiding(en) die ik heb gevolgd. Klik op een titel en de volledige toelichting klapt open. Voor mijn volledig beknopte CV, verwijs ik je graag naar de volgende pagina: CV.
In januari 2021 stapte ik na een jaar bouwen aan mijn eigen huis binnen bij vanHaren Schoenen als E-mail Marketeer. In mijn tijd bij Flow verlangde ik zo nu en dan onwijs naar het verdiepen in een specifiek vakgebied. Waar veel mensen hun bedenkingen hebben bij het voortbestaan van e-mailmarketing, zag ik bij Flow juist onze goede resultaten op dit kanaal en de eindeloze mogelijkheden die er nog te ontdekken waren. Onwijs blij dat ik bij vanHaren Schoenen hier verder in kon duiken.
Het eerste jaar heb ik me vooral gefocust op E-mailmarketing, waar de focus op de nieuwsbrieven lag.
Na een jaar veranderde mijn functietitel in CRM Marketeer en kreeg ik er steeds meer taken bij.
Een korte omschrijving van mijn takenpakket als CRM Marketeer:
- Marketingcampagnes e-mail inclusief afstemming marketing- & contentkalender
- Operatie en optimalisatie van marketing automation
- Customer LifeCycle campagnes met als doel klantloyaliteit
- Verantwoordelijk voor aansturing en realisatie Direct Mail campagnes
- Operatie en optimalisatie van leadgeneratie
- Klantdata en segmentatie
- Analyse en rapportage
- Budgetbewaking & verantwoordelijke CRM
In onderstaande kopjes leg ik graag wat meer uit over mijn werkzaamheden. Klik op de dikgedrukte tekst om het tabblad te openen.
Het uitgangspunt van onze LifeCycle en marketing automation campagnes is het zorgen dat een nieuwsbrief abonnee klant wordt en vervolgens daarvan een loyale klant maken en behouden.
Denk bijvoorbeeld aan specifieke communicatie aan klanten die we dreigen kwijt te raken of een verlaten winkelmandje mailing om de klant te herinneren aan zijn bijna afgeronde bestelling.
Ik ben verantwoordelijk voor het hele proces, van uitdenken van strategie tot het daadwerkelijk maken en inzetten van de campagnes.
Toen ik begon bij vanHaren was er nog geen duidelijke Direct Mail strategie. Ik ben dus vanaf het begin betrokken geweest bij de strategie en ook de daadwerkelijke uitrol van deze campagnes. Inmiddels sturen we zo'n 2 tot 3 Direct Mails per jaar (naar verschillende doelgroepen met verschillende doelen) en proberen we de frequentie nog verder op te schroeven.
Denk hierbij aan strategie, dataselectie, contact met de drukker- en verzendpartij en aansturing/briefing van de opmaak van de Direct Mails.
Zonder leads geen communicatie! Het werven van nieuwe leads, zowel kopende klanten als geïnteresseerden is erg belangrijk om te blijven groeien. Onze leadgeneratie vindt zowel online als instore plaats. In deze ook weer verantwoordelijk voor zowel strategie als uitvoering.
E-mailmarketing is al lange tijd geen ''one size fits all'' kanaal meer. We hebben veel verschillende klanten (denk aan geslacht, leeftijd, voorkeur in schoenen, merken, koopjesjagers etcetera) en deze dienen dus ook allemaal verschillend behandeld te worden. Daarom kijken we goed naar alle klantdata die voorhanden is en maken we op basis hiervan de juiste segmentaties met de juiste communicatie.
Uiteraard voor al deze taken ook verantwoordelijk voor analyse en rapportage en de daaruit volgende taken.
Ik bewaak het budget voor CRM en gerelateerde zaken en zorg voor de interne financiële afhandeling. Daarnaast heb ik ook een voorzet voor 2024 gemaakt op basis van al onze aankomende plannen.
Zoals je ziet zit er een jaar tussen mijn werk bij Flow Magazine en vanHaren Schoenen. In dit jaar heb ik samen met mijn vriend een klein houten huis gebouwd in Den Bosch.
In de zomer van 2019 gingen mijn vriend en ik een uitdaging aan: het bouwen van ons eigen droomhuis. Een houten verplaatsbaar huis, met duurzame materialen en in de natuur. Helemaal zelf, from scratch. Aangezien ik in december 2019 concludeerde dat mijn huidige functie bij Flow niet uitdagend genoeg meer bleek en het bouwen van een huis wat meer tijd vergde, ben ik vol in het diepe gesprongen om fulltime aan het huis te klussen.
Dus mocht je nog vragen hebben over over elektra, isolatie en dakbedekking... 😉
Voor meer informatie en sfeerimpressie kijk ook op www.instagram.com/tetrishuisje.
In juni 2018 ben ik begonnen als E-commerce marketeer bij Flow Magazine. Ik was hierbij verantwoordelijk voor de gehele Flow webshop en voor de online marketing van zowel de shop als Flow-producten in de winkels.
Een korte omschrijving van mijn takenpakket:
- Verantwoordelijk voor zowel de Nederlandse als buitenlandse webshop
- Verantwoordelijk voor realisatie financiële doelstellingen en groei omzet/resultaat webshop
- Opstellen van (verkoop)rapportages webshop en website
- Opstellen van online marketingplanning
- Optimaliseren (customer journey) webshop & website
- Optimalisatie en verzending van Flow Magazine nieuwsbrieven
- Analyseren en optimaliseren van verschillende verkeersbronnen (o.a. nieuwsbrieven, SEO)
- Verantwoordelijk voor B2B klanten via webshop (voornamelijk buitenlandse klanten)
- Verantwoordelijk voor online communicatie met klant omtrent Flow Shop (zowel Nederlandse als buitenlandse klanten, de Flow Shop kent klanten uit 90 landen)
- Aanspreekpunt E-commerce manager, Product Owner, klantenservice Sanoma, Supply Chain en externe partijen
- Beheren van voorraad van webshop
- Aan Flow-zijde digitale projecten leiden
- Begeleiding Online Marketing stagiair
In onderstaande kopjes leg ik graag wat meer uit over de gedane werkzaamheden. Klik op de dikgedrukte tekst om het tabblad te openen.
Als shopkeeper van de Flow webshop (ook wel Flow Shop) was ik elke dag bezig met uiteenlopende taken om de webshop zo goed mogelijk te laten draaien, verkopen te genereren, cijfers te verzamelen en hieruit marketingplannen te maken.
Aangezien Flow Magazine een internationaal magazine is, waren er twee verkoopkanalen: flowmagazine.nl en flowmagazine.com/shop. In deze webshop worden zowel de magazines als aanverwante producten en merchandise van Flow verkocht. Flow producten werden online verkocht in meer dan 90 landen (offline in ongeveer 40 landen). Des te belangrijker dat dit kanaal optimaal functioneerde.
Bij aanvang van mijn functie werkte ik nog met WooCommerce, inmiddels is dit overgegaan op Magento. Dit proces heb ik mee mogen begeleiden, meer hierover onder het kopje projectmanagement.
Als hoofdverantwoordelijke van de Flow nieuwsbrieven had ik de taak om elke week twee nieuwsbrieven te versturen (één Nederlandse & één Engelse). Hoofddoel was om hier verkopen uit te genereren in de webshop.
Reguliere nieuwsbrieven maakte ik samen met de online redactie, waarbij de nieuwsbrief voornamelijk bestond uit online content. Hierbij was de bedoeling de lezer naar de website te lokken, en eenmaal op de website, om hen naar de shop te krijgen. In deze nieuwsbrieven stond natuurlijk ook altijd een product uit de Flow webshop.
Eens in de twee maanden, bij verschijning van een nieuwe special, maakte ik nieuwsbrieven over de desbetreffende special. Specials verkochten beter in de webshop en hierbij waren vooral de nieuwsbrieven belangrijk.
Natuurlijk heb ik veel geëxperimenteerd met nieuwsbrieven, extra nieuwsbrieven en A/B-tests. Alles om een zo hoog mogelijke conversie te krijgen. Op de website zelf en via andere kanalen werkte ik aan de grootte van de adressen.
Ik denk dat er voor mij nog veel te leren (en vooral te experimenteren) is binnen e-mailmarketing, maar ik heb zeker de nodige kennis op zak!
Dagelijks was ik bezig met het optimaliseren van de website. Van simpele bugs tot usability, tot conversieverhogende veranderingen. Hierbij keek ik naar huidige trends, maar vooral naar het gedrag van de klanten en andere cijfers. Deze cijfers haalde ik voornamelijk uit Google Analytics, maar ook uit WooCommerce/Magento en uit campagnes.
Onder andere heb ik tests uitgevoerd op de website, de gehele webshop (zowel de Nederlandse als Engelse) SEO-proof gemaakt en samen met de Product Owner gekeken naar veranderingen waarbij IT vereist was.
Naast mijn dagelijkse werkzaamheden, heb ik ook enkele projectmanagement taken op me genomen. Onder andere een deel van de rebuild (WooCommerce naar Magento en een nieuwe algehele look van de WordPress website) van begin tot eind. Denk hierbij aan het schakelen met Product Owner, E-commerce Manager en verschillende afdelingen bij Sanoma. Bij alle facetten ben ik aanwezig geweest en heb ik alles in de juiste banen mogen leiden.
Flow heeft een eigen Product Owner, die als tussenpersoon tussen mij en IT fungeerde. Haar werk betrof alle IT-gerelateerde zaken rondom de Flow website en webshop. Hierbij keek ik dagelijks mee met haar in het programma JIRA, maakte zelf tickets aan, ging mee naar meetings met IT, keek ik naar eventuele verbeteringen & werkte deze samen uit. De Product Owner is een tijd afwezig geweest door persoonlijke omstandigheden en in deze tijd heb ik haar taken waargenomen.
Als E-commerce marketeer was ik ook verantwoordelijk voor alle Online Marketing voor de Flow producten, zowel voor de webshop als de producten in de winkel. Denk hierbij onder andere aan sociale kanalen als het bijhouden van Instagram en Facebook, maar ook aan marketingplannen rondom nieuwe producten.
Voor betaalde marketing gaf ik opdracht aan een Online Marketeer die o.a. de marketing deed voor Flow. Ik hielp hem hierbij met juiste beelden, tekst en keek regelmatig mee naar doelgroepen en aan het einde van campagnes ook naar resultaten.
Nederlandse business-to-business klanten kunnen voor Flow producten terecht bij Aldipress. De vraag vanuit buitenlandse b2b-klanten werd steeds groter, waardoor we hebben besloten deze via de webshop aankopen te laten doen met een bepaalde korting.
Ik heb hierbij de volledige regie gehad, van het opzetten van een plan tot het uitvoeren hiervan.
Als shopkeeper en online marketeer bij Flow Magazine kreeg ik elk half jaar hulp van een andere stagiair. In totaal heb ik drie stagiaires mogen begeleiden. Naast het aanleren van de basis van online marketing, heb ik de studenten ook mogen helpen bij het meer gestructureerd werken, verantwoordelijkheidsgevoel, projectmanagement en zekerder zijn over eigen kunnen.
Ik heb de opleiding Communicatie - International, Event, Music and Entertainment Studies gevolgd aan de Fontys Hogeschool in Tilburg. Dit is een Communicatie opleiding, waarbij dieper wordt ingegaan op de event, music en entertainment branche.
Mijn opleiding heb ik afgerond met een scriptie en stage bij Sanoma Media Netherlands B.V. Hierbij deed ik onderzoek naar verschillende factoren die een rol speelden bij het doen van aankopen in de Flow webshop. Mijn advies heb ik uiteindelijk zelf mogen uitvoeren in mijn functie bij Flow.
Naast een scriptie, liep ik ook 3 dagen per week mee binnen het Digital General Interest team van Sanoma, waarin verschillende digitale disciplines werken aan de grootste titels binnen Sanoma. Hierbij heb ik onder andere dingen gedaan voor Libelle, Donald Duck en Flow.
Mijn meewerkstage heb ik gelopen bij Meulenhoff Boekerij, een grote boekenuitgeverij. Hierbij was ik verantwoordelijk voor alle online marketing van het bedrijf. Denk hierbij aan nieuwsbrieven, het bijhouden van de website en sociale media.
Ook heb ik samen met een grafisch ontwerper een 'leesdagboek' mogen ontwerpen voor lezers van Boekerij. Deze werd samen geseald met een boek en werd samen met dit boek verkocht in alle boekhandels.
Bekijk hier het Leesdagboek.
Tijdens mijn opleiding heb ik me proberen te specificeren richting Concepting, Big Data en Online Marketing.
Concepting kun je vergelijken met Branding, maar toch is het anders. From scratch een concept bedenken waar alles nauw op elkaar aansluit en alles logisch is. Vanuit daar ontstaan merken.
Waarschijnlijk was het je al opgevallen. I love data! Big Data vind ik reuze interessant en zou ik graag nog veel meer over willen leren.
Dankzij het kiezen voor Online Marketing vakken heb ik me gespecialiseerd in Online Marketing & weet ik van alle facetten wat af.
Tijdens de opleiding heb ik de minor Filosofie en Ethiek gevolgd, waarbij er dieper wordt ingegaan op grotere en kleinere vraagstukken in de maatschappij. Heel interessant!